Ajankohtaista

Julkaistu 18.03.2021

Saimaa-ilmiö <3 Trenčín - taiteilijavaihdossa Pietu ja Boris

Savonlinna ja Trenčín ovat molemmat kandidaatteina omista maistaan Euroopan kulttuuripääkaupungiksi 2026. Tervetuloa tutustumaan virtuaalisiin taiteilijavaihtoihimme!

Trenčín: Boris Vitázek

Boris Vitázek was born in Trenčín and is s new media artist based in Bratislava, Slovakia. His works range from small intimate installations that are designed to be experienced by a single person to a big scale mapping that works with public space and bends the context of architecture in the city. They usually combine visuals and sound to create a tangible atmosphere that completely hijacks the mind of participants and creates unique space dedicated to a single theme. Themes in his work often revolve around privacy issues and social media, religion, science and pure exploration of sound and visual in relation to the audience and its interaction with the performance or installation. He is also very active in the theater scene, designing stages and working with directors on empowering actors to manipulate visuals and sound live on stage.

What is the role of nature in your art?

Nature is the subject for the best tool that humans ever devised - science. It shows everywhere - from generative code producing various types of noise inspired by nature, or in design of installations, featuring concepts like simulations of animal food chains. I love exploring nature with code, on one hand its mind blowing how complex structure arises from a simple set of rules and humbling seeing the complexity and intertwined nature of big systems.

There is of course a problem of my type of art is demanding on manufacturing of complex equipment and using lots of electricity, but I try to spend time on ecologic themes as well use recycled technology if its fitting for the theme of my artwork. I also do believe we could choose things that are worth investing in, and do not rely on mass production of waste - like good art.

How has covid19 affected your working?

The biggest shift is moving from public events. I did a lot of exhibitions and performances that I had to stop, but otherwise it's the same old mostly sitting behind the computer all the time. Worst part is getting inspiration and work-life balance, days are blending into nights, its hard to know what happened two weeks or two months ago and the news are like constant onslaught of information.

How would you like to develop your city before the ECoC-year?

I would love to have more opportunities to present my work and organize events, everything from workshops with students, to big scale mappings and experimental music events in different venues. These are all doable things, and I am trying, but it's hard to do the cultural part because of various reasons, at some point everything in Trencin mellowed, and I would like to get the spark back on.

Why your city (Trenčín) should be the Capital of European Culture in 2026?

It's simply a great city - it's beautiful, the castle on top is just stunning. It's uniquely positioned with a good connection between the Tatras and west of Slovakia - right on the Highway connecting them. Borders with Czech Republic are practically next to it, and there are many families intertwined with various cities in Czechia. I know a lot of people in the culture scene that grew up in Trencin and exported their talents all around the world, that would be more than happy lending their hand back in their hometown. Trencin has just one-of-kind atmosphere, and thanks to its geography, urbanism and people it is most definitely the best candidate to become one of the Capitals of European Culture.

Tutustu Boriksen Instagram-tiliin täällä.

-------------------


Kuva: Anniina Joensalo

Saimaa: Pietu Wikström

Nimeni on Pietu Wikström. Olen näyttelijä sekä rap- ja spoken word -artisti. Olen myös osa Saimaan Teatteria, teatteriryhmää, joka kiertää laivalla Saimaan alueen seurantaloja kesäisin. Lisäksi näyttelen elokuvissa, TV-sarjoissa ja kuunnelmissa sekä teen musiikkia ja kirjoitan lyriikkaa artistinimellä Kuopus.

Miten luonto vaikuttaa taiteeseesi?

Tarvitsen metsiä, vesiä, järviä, jokia, soita ja meriä elääkseni ja työskennelläkseni. Kirjoitan paljon niistä ja niiden äärellä, kaipaan niiden luo. Suvullani on kesämökki Ruokolahdella Saimaan rannalla ja näkymät sieltä ovat sielunmaisemaani. Kesän kohokohta on päästä Saimaan Teatterin kanssa Lola III -partioaluksen kannelle katselemaan noita vesiä laajemmin. 

Miten pandemia on vaikuttanut työhösi?

Suureksi onnekseni yllättävän vähän. Olen saanut tehdä töitä lähes koko pandemian ajan apurahojen sekä elokuvien ja kuunnelmien ansiosta. Saimaan Teatteri joutui perumaan viime kesän kiertueensa ja tällä hetkellä pidetään kovasti peukkuja tämän kesän toteutumisesta. Onneksi saimme kuitenkin viimekin kesänä tehdä podcastin turvallisesti apurahojemme turvin.

Miten haluaisit kehittää lähivuosina Savonlinnaa?

Kehittäisin erityisesti koko Saimaan aluetta luonnonsuojelun, kulttuurin ja koulutuksen ehdoilla. Jättäisin kaikki Saimaan tärkeät luontokohteet rakentamatta ja panostaisin luontomatkailuun. Paikalliset kulttuurialan toimijat pursuavat loistavia ideoita, Saimaan Teatterin lisäksi tällaisista on hyviä esimerkkejä vaikkapa Muhasaaren Teatteri Savonlinnassa, Nuijamies Lappeenrannassa ja Esittävän taiteen kollektiivi Kaukasus Mikkelissä. Tällaista toimintaa tulee tukea enemmän ja panostaa myös kulttuurin opetukseen ja alan koulutukseen kaikilla asteilla. Koulutuksen tulee muutenkin olla monipuolista, sillä sen myötä usein tulevat ideat ja unelmat.

Miksi Savonlinnan pitäisi voittaa titteli vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupunkina?

Saimaan alue ja Järvi-Suomi on luontoarvoiltaan, maisemaltaan sekä kulttuuriltaan ainutlaatuinen ja mainio todiste siitä, että kaiken ei tarvitse sijaita suurissa kaupungeissa ja instituutioissa ollakseen kiinnostavaa. Joskus luovuuskin voi paremmin, kun on ajatuksella tilaa katsella järven selälle ja metsillä varaa kasvaa.

Tutustu Pietun Instagram-tiliin täällä.